Elektronisch betalingen mogelijk maken: winst of verlies?

Consumenten de mogelijkheid aanbieden om elektronische betalingen mogelijk te maken wordt al enkele jaren sterk aangeraden… en in tijden van crisis wordt deze raad steeds meer een verplichting. Handelaars zien dit echter nogal somber in gezien de hoge transactiekosten die met een elektronische betaling gepaard gaan.

Maar is het wel gefundeerd om de toekomst van elektronische betalingen zo somber in te zien? In onderstaand artikel proberen wij hierop een antwoord te formuleren.

💸 Krijg de laagste transactiekosten 💸

Veel handelaars zitten nog vast in oude, dure tariefpatronen. Maar de kosten voor elektronisch betalen zijn echt wel gedaald. Bovendien hanteert elke leverancier van betaalterminals andere tarieven en kunt u ook onderhandelen.
Vraag hier gratis prijsoffertes op maat, vergelijk vrijblijvend en bespaar zo tot wel 30%.

👉 Gratis offertes ontvangen

De opmars van elektronische betalingen

Sinds de start van de Coronacrisis kent het aantal elektronische betalingen een geweldige opmars in ons land. Consumenten vinden het veel veiliger om onmiddellijk met de kaart te betalen i.p.v. nog cash geld te moeten overhandigen. Dit valt echter niet altijd in de smaak van de handelaar die voor elke elektronische betaling van de klant transactiekosten dient te betalen.

Deze transactiekosten lopen zo hoog op dat bepaalde handelaars de mogelijkheid zelfs niet meer aanbieden tot elektronische betalingen: “Met elektronische betalingen verkoop ik met verlies.”, vertelt een dagbladhandelaar. “Van mijn jaarwinst, betaal ik 16% aan Bancontact. Als een klant een kraslot van 10 cent betaalt met zijn bankkaart, liggen mijn transactiekosten hoger dan de prijs van het lotje.”

Transactiekosten bij een elektronische betaling liggen echter niet vast en kunnen bij elke leverancier onderhandeld worden. Lieven Cloots van UNIZO bevestigt het: “Winkelhandelaars zitten nog vast in oude tariefpartronen, terwijl de transactiekosten echt wel gedaald zijn. De handelaar verplicht een elektronische betaling aan te bieden is zeker geen slecht idee, al moet het dan wel efficiënter gebeuren. ”

Elektronische betaling

De veelzijdigheid van een elektronische betaling

Elektronische betalingen bieden zodoende mogelijkheden aan die zowel voor consument als handelaar voordelig kunnen zijn.

Uiteraard heeft u de klassieke toonbankterminal waarmee de consument met zijn bankkaart kan betalen of zelf contactloos. Sinds enkele jaren heeft u zodoende ook de mogelijkheid om éénvoudig te betalen met de smartphone.

Via de app Payconiq by Bancontact kan u, door een QR-code in te scannen, snel en makkelijk uw betalingen uitvoeren. Het grote voordeel aan dit systeem is dat de betalingen en de transactiekosten voor de handelaar tot de helft goedkoper zijn dan betalingen met een bankkaart.

Maak elektronisch betalen mogelijk met een betaalterminal

Transactiekosten bij elektronische betalingen zijn voor vele handelaars al jaren een doorn in het oog. Het is belangrijk dat zowel handelaar als consument winst kan halen uit elektronische betalingen. Betalen met de smartphone is al een mogelijke oplossing, maar zal misschien niet elke handelaar bekoren.

We raden u daarom aan eerst advies te vragen aan verschillende leveranciers. Dat het nu gaat om een toonbankterminal, een mobiele terminal of een betaalterminal via smartphone, onze leveranciers staan u met raad en daad bij. Twijfel daarom niet om onderstaand formulier in te vullen en wordt binnen de 48u gecontacteerd!

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt