Verbod op doorrekenen transactiekosten Bancontact: een goede zaak?
“0.30 cent transactiekosten Bancontact bij betalingen onder € 10”: sinds 9 augustus 2018 is het voltooid verleden tijd. Een meerkost voor klanten die elektronisch betalen, mag wettelijk gezien niet meer. Ook voor kleine bedragen. Handelaars en zelfstandigen vrezen voor hun marges, maar is dat wel terecht? Wij namen de proef op de som.
Gedaan met transactiekosten Bancontact
De maatregel komt er op initiatief van minister van Economie Kris Peeters (CD&V). “Consumenten zullen vanaf begin augustus geen extra kosten meer moeten betalen bij het gebruik van de meest courante bankkaarten, zelfs niet voor kleine bedragen of bij aankopen via het internet.” Het doel is simpel. “We willen elektronisch betalen verder aanmoedigen.”
Op die manier wil de overheid de veiligheid van de handelaar én de consument verhogen. Er doet immers minder cash geld de ronde, wat overvallen minder aantrekkelijk maakt, en betalen met de kaart maakt het eenvoudiger om fiscale fraude te bestrijden.
Waarom doorrekenen kosten bancontact passé is
Heel wat (kleine) handelaars vrezen voor lagere marges op hun verkopen en zien de maatregel als een extra bemoeienis van de overheid. “Maar verschillende onderzoeken tonen het aan: wie elektronisch betalen promoot, verhoogt zijn omzet”, aldus Sam Arckens van CCV. “Door met de kaart te betalen gaat de consument sneller tot een aankoop over en is hij vaak bereid om meer te spenderen. Transactiekosten remmen de klant net af.”
Het stickertje ’30 cent extra voor aankopen onder 10 euro’ lijkt nochtans te werken. “Sommige winkeliers vertellen me dat hun klanten wel degelijk meer kopen door de kosten door te rekenen”, zegt Arckens. “In realiteit kopen die klanten vaak slechts één keer meer om daarna naar de concurrentie te trekken.” De reden? Ze eindigen hun aankoop op een valse noot.
Bovendien zijn transactiekosten niet meer van deze tijd. Vroeger werd voor elke elektronische betaling telkens een telefoonverbinding (en de bijbehorende kostprijs) gemaakt. Vandaag valt dit weg dankzij het internet. Daarnaast is een betaalterminal veel efficiënter (minder fouten, geen rosse muntjes, …) en zijn er nieuwe mogelijkheden, zoals contactloos betalen.
En wat als u toch extra moet betalen?
Kortom, winkels die elektronisch betalen promoten, komen veel sympathieker en klantvriendelijker over. “Je vraagt hen niet te betalen voor de parking, je vraagt hen niet te betalen voor de airco, je vraagt hen niet te betalen voor de vriendelijke glimlach van je personeel … Dus je vraagt hen ook niet om te betalen om te mogen betalen”, aldus Arckens.
Blijft een handelaar toch volharden in het doorrekenen van de transactiekosten Bancontact? Dan mag u dat gewoon weigeren. De FOD Economie roept zelfs op om dit te melden via meldpunt.belgie.be.